Sihat bersama Puerh Tea

Natural Natural Natural Natural Natural Natural Natural

Tuesday, July 28, 2020

8 Manfaat Teh Puerh (Pu-Erh)




1. Menambah Tenaga

  • Dengan hanya 1 cawan sehari dapat membantu meningkatkan tenaga dan tahap fokus anda. Setiap cawan teh puerh 8 auns mengandungi kira-kira 60 hingga 70 miligram kafein berbanding dengan 105 miligram dalam secawan kopi standard. Ini menjadikan teh pu-erh pilihan yang baik untuk orang yang sering merasa gelisah.
  • Kafein dapat membantu meningkatkan fokus mental dan memberi anda dorongan tambahan yang diperlukan sehingga ke petang. Minum teh puerh dapat membantu anda memberi lebih tumpuan dan menghadapi tugas-tugas harian dengan lebih tenang. Dengan memperuntukkan beberapa saat untuk minum secawan teh puerh dapat membantu anda berehat dan fokus semula sebelum kembali bekerja dengan lebih bertenaga.


2. Menyokong Kesihatan Jantung

  • Dengan meminum satu cawan teh puerh sehari, anda dapat membantu menurunkan risiko penyakit jantung di samping dapat menikmati minuman yang lazat dan menenangkan. Teh Puerh membantu mencegah penyakit jantung dengan penghasilan lovastatin secara semula jadi yang mana sangat bagus untuk menurunkan paras kolesterol jahat (LDL).
  • Pada masa yang sama, teh puerh mampu membantu meningkatkan kolesterol baik yang dikenali sebagai kolesterol HDL. Tahap kolesterol HDL yang lebih tinggi dikaitkan dengan risiko penyakit jantung yang lebih rendah.


3. Membersihkan Toksin dan Radikal Bebas

  • Teh puerh menggunakan sifat oksidatifnya untuk meningkatkan kadar oksigen badan dan juga meningkatkan peredaran dan aliran darah. Dengan memberikan lebih banyak oksigen ke otak, teh puerh dapat membantu mengatasi sakit kepala dan migrain dan mengurangkan radikal bebas yang mungkin akan menyebabkan penyakit yang lebih serius.
  • Dalam perubatan tradisional Cina, teh puerh telah digunakan untuk membantu limpa dan perut dalam menyaring toksin elak tersebar ke seluruh badan. Teh puerh mengandungi gula dan mikroorganisma sederhana yang membantu limpa membersihkan darah dan menghilangkan radikal bebas. Anda boleh minum teh pu-erh setiap hari untuk menikmati kesan yang konsisten atau meminumnya secara berkala sebagai pembersih untuk memulihkan fungsi penting badan anda.


4. Mencegah Barah

  • Kajian menunjukkan bahawa pengambilan teh puerh secara konsisten dapat memerangi barah dan membantu mencegah pertumbuhan sel barah baru. Satu kajian oleh Universiti Sains dan Teknologi Kunming menunjukkan kemampuan ramuan teh puerh untuk menargetkan sel tumor tertentu dengan kesan sampingan yang minimum. Kajian kedua menunjukkan bahawa teh pu-erh memiliki kemampuan untuk mencegah pertumbuhan sel-sel barah dengan melambatkan percambahan sel.
  • Para saintis percaya bahawa polifenol teh yang teroksidasi adalah sebab di sebalik potensi penggunaan teh pu-erh dalam mencegah atau merawat jenis kanser tertentu. Polifenol ini berfungsi untuk menghilangkan radikal bebas dan membantu menghentikan pengeluaran sel yang tidak teratur. Seperti mana-mana rawatan baru, penting untuk membincangkan pilihan anda dengan doktor sebelum membuat sebarang rancangan.


5. Melindungi Kesihatan Tulang

  • Bukan rahsia lagi bahawa tulang kehilangan kepadatan dan menjadi semakin lemah seiring bertambahnya usia. Risiko kemerosotan tulang yang serius seperti osteoporosis meningkat seiring usia.
  • Kajian pada haiwan menunjukkan bahawa polifenol dalam teh dapat membantu mengembangkan jisim tulang yang lebih tinggi dan kekuatan tulang yang lebih besar. Polifenol ini juga mengandungi antioksidan dengan sifat anti-radang yang membantu mengurangkan rasa sakit dan ketidakselesaan.


6. Membantu Menurunkan Berat Badan

  • Teh pu-erh meningkatkan pencernaan dan dapat membantu melegakan gejala sembelit dengan adanya bantuan lovastatin pada daun teh ini. Antioksidan dan polifenol dalam teh puerh juga membantu pencernaan dan pemecahan lemak.
  • Kajian menunjukkan bahawa teh puerh dapat membantu menurunkan berat badan apabila digabungkan dengan diet dan senaman yang sihat. Teh puerh menekan sintesis asid lemak, yang dapat membantu tubuh anda berhenti menghasilkan tahap lemak yang lebih tinggi. Ini tidak hanya bermaksud anda boleh makan makanan tinggi lemak, minum teh puerh dan menurunkan berat badan. Untuk mengurangkan berat badan, anda tetap perlu bersenam secara teratur dan makan makanan yang sihat.
  • Teh puerh juga mendorong tubuh anda untuk menghasilkan hormon epinefrin dan norepinefrin, yang berfungsi untuk mengurangkan simpanan asid lemak. Minum satu cawan teh puerh setelah makan sekali atau dua kali sehari membantu mengurangkan berat badan.


7. Mengurangkan Tekanan

  • Walaupun teh puerh mengandungi kafein, itu tidak bermakna ia akan membuat anda sukar untuk tidur atau gelisah. Sebenarnya, teh puerh dapat membantu mengurangkan tekanan dan sifat anti-radangnya dapat menenangkan ketika mengalami kesakitan.
  • Teh pu-erh mengandungi fit-kimia GABA dan theanine, yang mampu mempengaruhi tahap stress yang lebih rendah. Bahan kimia fit ini meningkatkan pengeluaran melatonin, yang dapat membantu tidur yang lebih baik dan bersikap lebih tenang sepanjang hari.


8. Mencegah Penyakit

  • Oleh kerana teh pu-erh tinggi antioksidan dan vitamin C, minum hanya secawan setiap hari dapat membantu mencegah penyakit seperti selesema dan batuk. Teh pu yang erh diperam mempunyai kepekatan antioksidan yang lebih tinggi daripada teh yang tidak mengalami proses yang sama.
  • Oleh kerana teh pu-erh berasal dari tanaman Camellia sinensis, ia mempunyai lebih banyak antioksidan dan katekin yang melawan penyakit berbanding teh herba (bunga/rempah/buah-buahan)

Whatsapp : 012 325 2171

#HayneemLegacy
#TeaZhengPutrajaya
#PuerhGreenTea

No comments:

Post a Comment